Wat zet je op de trouwkaart? Check dit voordat je de uitnodiging verstuurt!

Bij het plannen van je bruiloft komt er veel kijken, en een van de belangrijkste aspecten is de trouwkaart. Dit kleine maar essentiële detail geeft je gasten alle informatie die ze nodig hebben om op de grote dag aanwezig te zijn en te genieten van jullie bruiloft. Maar wat moet er nu precies op die trouwkaart staan? En wat kun je eventueel beter op een website of via bijvoorbeeld een ceremoniemeesterbrief laten weten? Hier is een overzicht van de belangrijkste elementen en extra’s die je kunt overwegen voor je trouwuitnodiging.

1. Dé datum

   Het allerbelangrijkste op je trouwkaart is natuurlijk de datum van jullie huwelijk. Dit zorgt ervoor dat je gasten deze belangrijke dag kunnen blokken in hun agenda’s. Zorg ervoor dat de datum duidelijk en prominent aanwezig is.

2. Jullie namen

   Vermeld jullie (volledige) namen op de kaart. Volgens de etiquette staat de naam van de bruid daarbij voorop, maar het is helemaal aan jullie hoe jullie dit invullen. Doe vooral wat bij jullie past en wat jullie prettig vinden.

3. Het tijdstip van aankomst

   Geef het tijdstip aan waarop jullie willen dat de gasten aanwezig zijn. Heb je daggasten, dan is dit vaak een half uur of een uur voordat de ceremonie begint. Bij avondgasten kan dit ook al eerder zijn dan dat het feest echt aanvangt. Denk hier over na en zorg ervoor dat dit duidelijk staat vermeld zodat er geen verwarring ontstaat.

4. Adres van de locatie

   Vermeld het adres van de trouwlocatie. De postcode daarbij is niet persé nodig, want laten we eerlijk zijn, de meeste mensen gebruiken tegenwoordig navigatiesystemen om hen de weg te wijzen. Vergeet niet om te controleren of het adres juist is én of het ook de juiste weg wijst naar waar te parkeren (dit kan nog wel eens anders zijn dat het adres van de betreffende locatie).

5. Verwijzing naar jullie website

   Als jullie een trouwwebsite hebben, vermeld dan de URL en eventueel het wachtwoord op de trouwkaart. Je kunt ook een QR-code toevoegen die gasten kunnen scannen en hen direct naar de website leidt. Je kunt op zo’n website veel aanvullende informatie kwijt, maar het is ook een leuke manier om iets meer over jullie lovestorty te delen.

1. RSVP en datum

   RSVP. Say what? Het is een veelgebruikte afkorting afkomstig van het Franse ‘répondez s’il vous plaît’, wat betekent: ‘antwoord geven alsjeblieft ‘. Voor een nauwkeurige gastenlijst is het gewoon super fijn als AL je gasten een reactie geven, of ze er wel of niet bij zijn. Dat is wat je vraagt door een RSVP op te nemen, met een datum waarvoor je wilt dat je gasten dit laten weten.

2. Dieetwensen / Allergieën

   Als je gasten specifieke dieetwensen of allergieën kunnen doorgeven, kun je dit op de kaart vermelden of liever nog, dat ze dit direct doorgeven via de trouwwebsite. Dit zorgt ervoor dat je de cateraar op de hoogte kunt brengen van eventuele speciale behoeften.

3. Weddingplanner of ceremoniemeester

   Vermeld de contactgegevens van je weddingplanner of ceremoniemeester voor eventuele vragen, speeches, of andere communicatie. Dit zorgt ervoor dat je gasten weten wie ze moeten benaderen voor informatie of assistentie.

4. Programma van de dag

   Als extra element op de trouwkaart of als onderdeel van de website kun je het programma van de bruiloftsdag delen. Hoe laat start de ceremonie, de receptie, het diner en het feest? Geloof me, mensen vinden het enorm fijn om te weten wat ze kunnen verwachten. Tip mijnerzijds is om hoe dan ook het tijdstip van aanvang, maar ook de eindtijd te vermelden. Dat laatste is heel handig voor de gasten die nog een taxi terug naar huis zullen nemen.

5. Dresscode

   Als jullie een specifieke dresscode hebben, zoals Black Tie, Summer chique of een bepaald (kleuren)thema, vermeld dit dan op de kaart. Dit helpt je gasten om zich passend te kleden voor de bruiloft.

6. Cadeauwensen

   Als jullie wensen hebben voor bepaalde cadeaus of bijvoorbeeld liever gewoon een envelop met geld ontvangen, kun je dit (subtiel) op de trouwkaart of op de website/ceremoniemeesterbrief vermelden. Ook leuk: je kunt via websites ook een lijst opstellen met cadeautjes die je graag nog ontvangt en waar gasten deze dan kunnen aanschaffen en dit kunnen afstrepen. Dit voorkomt dat gasten zich afvragen wat ze moeten geven.

7. Jullie eigen adres

   Je eigen adres is niet een must om op de kaart te vermelden, maar het kan handig zijn voor de gasten om jullie een kaartje of iets anders leuks toe te sturen.

Een trouwkaart is dus veel meer dan alleen een uitnodiging. Het is een eerste indruk van jullie speciale dag. And: you never get a second chance to make a first impression 😉. Zorg ervoor dat je de essentiële informatie duidelijk vermeldt en overweeg welke extra’s nuttig kunnen zijn voor je gasten. En daar heb je het, een prachtige uitnodiging! Stuur de trouwkaart ongeveer zes tot acht weken voor de bruiloft naar je gasten. En dan kan het aftellen beginnen!

Wil je hier nog meer over weten of heb je behoefte aan tips? Neem gerust contact met mij op!

Bij het plannen van je bruiloft komt er veel kijken, en een van de belangrijkste aspecten is de trouwkaart. Dit kleine maar essentiële detail geeft je gasten alle informatie die ze nodig hebben om op de grote dag aanwezig te zijn en te genieten van jullie bruiloft. Maar wat moet er nu precies op die trouwkaart staan? En wat kun je eventueel beter op een website of via bijvoorbeeld een ceremoniemeesterbrief laten weten? Hier is een overzicht van de belangrijkste elementen en extra’s die je kunt overwegen voor je trouwuitnodiging.

1. Dé datum

   Het allerbelangrijkste op je trouwkaart is natuurlijk de datum van jullie huwelijk. Dit zorgt ervoor dat je gasten deze belangrijke dag kunnen blokken in hun agenda’s. Zorg ervoor dat de datum duidelijk en prominent aanwezig is.

2. Jullie namen

   Vermeld jullie (volledige) namen op de kaart. Volgens de etiquette staat de naam van de bruid daarbij voorop, maar het is helemaal aan jullie hoe jullie dit invullen. Doe vooral wat bij jullie past en wat jullie prettig vinden.

3. Het tijdstip van aankomst

   Geef het tijdstip aan waarop jullie willen dat de gasten aanwezig zijn. Heb je daggasten, dan is dit vaak een half uur of een uur voordat de ceremonie begint. Bij avondgasten kan dit ook al eerder zijn dan dat het feest echt aanvangt. Denk hier over na en zorg ervoor dat dit duidelijk staat vermeld zodat er geen verwarring ontstaat.

4. Adres van de locatie

   Vermeld het adres van de trouwlocatie. De postcode daarbij is niet persé nodig, want laten we eerlijk zijn, de meeste mensen gebruiken tegenwoordig navigatiesystemen om hen de weg te wijzen. Vergeet niet om te controleren of het adres juist is én of het ook de juiste weg wijst naar waar te parkeren (dit kan nog wel eens anders zijn dat het adres van de betreffende locatie).

5. Verwijzing naar jullie website

   Als jullie een trouwwebsite hebben, vermeld dan de URL en eventueel het wachtwoord op de trouwkaart. Je kunt ook een QR-code toevoegen die gasten kunnen scannen en hen direct naar de website leidt. Je kunt op zo’n website veel aanvullende informatie kwijt, maar het is ook een leuke manier om iets meer over jullie lovestorty te delen.

1. RSVP en datum

   RSVP. Say what? Het is een veelgebruikte afkorting afkomstig van het Franse ‘répondez s’il vous plaît’, wat betekent: ‘antwoord geven alsjeblieft ‘. Voor een nauwkeurige gastenlijst is het gewoon super fijn als AL je gasten een reactie geven, of ze er wel of niet bij zijn. Dat is wat je vraagt door een RSVP op te nemen, met een datum waarvoor je wilt dat je gasten dit laten weten.

2. Dieetwensen / Allergieën

   Als je gasten specifieke dieetwensen of allergieën kunnen doorgeven, kun je dit op de kaart vermelden of liever nog, dat ze dit direct doorgeven via de trouwwebsite. Dit zorgt ervoor dat je de cateraar op de hoogte kunt brengen van eventuele speciale behoeften.

3. Weddingplanner of ceremoniemeester

   Vermeld de contactgegevens van je weddingplanner of ceremoniemeester voor eventuele vragen, speeches, of andere communicatie. Dit zorgt ervoor dat je gasten weten wie ze moeten benaderen voor informatie of assistentie.

4. Programma van de dag

   Als extra element op de trouwkaart of als onderdeel van de website kun je het programma van de bruiloftsdag delen. Hoe laat start de ceremonie, de receptie, het diner en het feest? Geloof me, mensen vinden het enorm fijn om te weten wat ze kunnen verwachten. Tip mijnerzijds is om hoe dan ook het tijdstip van aanvang, maar ook de eindtijd te vermelden. Dat laatste is heel handig voor de gasten die nog een taxi terug naar huis zullen nemen.

5. Dresscode

   Als jullie een specifieke dresscode hebben, zoals Black Tie, Summer chique of een bepaald (kleuren)thema, vermeld dit dan op de kaart. Dit helpt je gasten om zich passend te kleden voor de bruiloft.

6. Cadeauwensen

   Als jullie wensen hebben voor bepaalde cadeaus of bijvoorbeeld liever gewoon een envelop met geld ontvangen, kun je dit (subtiel) op de trouwkaart of op de website/ceremoniemeesterbrief vermelden. Ook leuk: je kunt via websites ook een lijst opstellen met cadeautjes die je graag nog ontvangt en waar gasten deze dan kunnen aanschaffen en dit kunnen afstrepen. Dit voorkomt dat gasten zich afvragen wat ze moeten geven.

7. Jullie eigen adres

   Je eigen adres is niet een must om op de kaart te vermelden, maar het kan handig zijn voor de gasten om jullie een kaartje of iets anders leuks toe te sturen.

Een trouwkaart is dus veel meer dan alleen een uitnodiging. Het is een eerste indruk van jullie speciale dag. And: you never get a second chance to make a first impression 😉. Zorg ervoor dat je de essentiële informatie duidelijk vermeldt en overweeg welke extra’s nuttig kunnen zijn voor je gasten. En daar heb je het, een prachtige uitnodiging! Stuur de trouwkaart ongeveer zes tot acht weken voor de bruiloft naar je gasten. En dan kan het aftellen beginnen!

Wil je hier nog meer over weten of heb je behoefte aan tips? Neem gerust contact met mij op!